סוגי הפנסים המותרים לרכבים ביבוא אישי ובכלל

מטרת הפוסט הזה היא להסביר ולהבהיר את תקנות משרד התחבורה שנוגעות לתקינת הפנסים המקובלת בישראל. התקנות האלה מאוד חשובות שכן יש כמה רכבים שנפסלו ליבוא ארצה בגינן ורכבים אחרים נזקקו להחלפת פנסים.

התקינה האירופאית מול התקינה האמריקאית.

ראשית חשוב להבין שהרכבים המיובאים לישראל מאירופה ורכבים שמיובאים מארה"ב מגיעים עם שתי תקינות שונות. התקינות חופפות בהרבה מובנים ובכל זאת יש ביניהן הבדלים בכמה תחומים, והחשוב לענייננו הוא כמובן תחום התאורה, או פנסי החזית ליתר דיוק.

  • פנסי החזית האירופאים מיוצרים לפי התקן האירופאי, ה- EC/ECE והם מסומנים ע"י האות E/e. זה, יש לציין, התקן המקובל בישראל. עוד דבר, הפנסים האירופאים הינם אסימטריים –  זה אומר שהפנס השמאלי שלהם נוטה מעט הצידה כדי למנוע סינוור של הנהג ברכב שבא ממול.
  • הפנסים האמריקאים מצד שני, מיוצרים לפי התקן של ארצות נפטא שהוא תקן FMVSS והם בעלי סימון DOT. הפנסים האמריקאים הינם סימטריים ומאירים הישר לפנים ולכן משרד התחבורה מאמץ אותם כיוצאים דופן וגם זה לאחר בדיקה. יש מסכת שלמה באתר המשת"ח על הנוהל שעל-פיו בוחן משרד התחבורה פנסים אמריקאים לפני האישור שלהם ואני כמובן לא אכנס לכל זה, אבל מה שחשוב לזכור כאן זה שלא כל הפנסים האמריקאים מאושרים! לפיכך רכבים שאין להם פנסים מתאימים לא יאושרו לכניסה לישראל.

פנסי הלוגן

יבוא אישי פנסי הלוגן לרכב

התקינה האירופאית כמו שאמרנו, היא התקינה שקיימת בארץ ומה שדרוש מרכב אירופאי זה שעל הפנס שלו יהיה סימון E/e, סימן ההיכר של התקינה הזאת. התקינה האמריקאית מצד שני לא תופסת בארץ למעט כמה יוצאים מהכלל. משרד התחבורה אסף נתונים ובדק ואישר 5 פנסים ביבוא רכב מארה"ב, והם:

  • פנסי הלוגן HB3+HB4 לפי תקן FMVSS 108 ועליהם הסימון DOT. (HB – Helogen Bulb).
  • פנסי הלוגן H9+H11 לפי תקן FMVSS 108 ועליהם הסימון DOT.
  • וכן שאטנז של HB3+H11 וגם HB4+H9.
  • לאחרונה הצטרף פנס חדש למשפחה זה H13 והוא לפי תקן FMVSS 108 ועליו הסימון DOT כמובן.

אזרח שרוצה להביא לארץ רכב בעל פנסים אחרים יכול לשלוח אותם לבדיקות מעבדה באירופה ואם הם יאושרו משרד התחבורה מבטיח לקבל אותם. אלה שזה סיפור ארוך ויקר.

 הפנסים אגב צריכים להיות מקוריים של היצרן וכול תוספת שלאחר היצור לא תתקבל.

 זאת ועוד, במידה ואנחנו רוצים ליבא רכב מארה"ב שפנסיו לא מאושרים בישראל אבל הרכב נמכר גם באירופה ויש לו פנסים שיתאימו לתקינה הישראלית, ניתן לרכוש את הפנסים בנפרד ולהתקינם במוסך מסודר. משרד התחבורה יאשר את ההשתלה הזאת אומנם, אבל חשוב לזכור שלעיתים פנסים אירופאים יכולים לא לעבוד על רכב מארה"ב. ממש הבדלי תרבות.

 שימו לב שכל זה מתייחס לפנסי הלוגן, אלה הרגילים שיש בכל רכב. לפנסי HID או כמו שהם ידועים בישראל – קסנון יש חוקים משלו.

פנסי HID/קסנון.

פנסי HID עובדים אחרת מפנסי ההלוגן. במקום פטיל מתחמם ומאיר, בפנסי HID ישנו גז שיוצר תאורה הרבה יותר חזקה ובהירה ועל שום כך חלים עליהם מגבלות מיוחדות כדי למנוע סינוור. פנסי HID חייבים להיות מצויידים במערכת כוונון אנכי אוטומטי (Automatic Leveling System) ששולטת על גובה העלומה בזמן הנסיעה, המערכת היא סנטדרט ברכבים אירופאים אך לא באלה האמריקאים ולכן פנסי הלגון יתקבלו אך ורק אם הם תואמים לתקינה האירופאית ומסומנים בסימון E/e.

אומנם הוראת הנוהל של משת"ח מתייחסת רק לפנסי קסנון, ביבוא מארה"ב, שהינם ללא מערכת כונון אנכי, אותם היא פוסלת, לגביי פנסים קסנון מארה"ב שיש להם מערכת כזאת אין כלל התיחסות, והנושא נשאר מעומעם. משיחה עם מהנדסי המשרד עולה שמה שמעניין את משרד התחבורה בשורה התחתונה זה התקן, אם זה E/e אזי יתקבל ואם לא ראה סעיפים קודמים.

 על הנוהל הזה לבדו נפלו רכבים כמו ביואיק אנקלייב ואחרים. חשוב לבדוק לפני שמזמינים רכב  שפנסיו יתקבלו בארץ אחרת הרכב יתקע בנמל וזה לא רצוי. אנחנו באודיסי, בודקים את הדברים האלה מראש כמובן.

 שתיהיה לכם חווית קניה נעימה. נשמח לראותכם בין לקוחותינו.

לפוסטים נוספים גלשו לעמוד החדשות באתרינו.

אודיסי - רכבים ביבוא אישי
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
לחצו כאן!
להצעת מחיר לרכב שתמיד חלמתם!
לשיחת ייעוץ ללא עלות!
דילוג לתוכן